Schapen scheren, schelp schuren, minigolf, pijn in nek lachen om Allister

13 januari 2015 - Temuka, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen moesten we vroeg opstaan want Allister had Rae gisteren gevraagd of wij nog geïnteresseerd waren om het scheren van de schapen te zien. We moesten dan wel om 07:00 uur bij hem op de boerderij zijn. Dat wilden wij wel zien. Andere toeristen hier in Nieuw-Zeeland moeten betalen bij een of andere toeristenplaats, maar wij konden weer op een echte Nieuw-Zeelandse schapenboerderij kijken gratis en voor niets naar schapen die geschoren worden. Het op staan viel vies tegen want Corina had erge nekpijn. Waarschijnlijk verkeerd op het kussen gelegen. We namen dus snel ontbijt en reden met Rae mee naar de boerderij. Eenmaal daar waren ze al begonnen en stonden er buiten in een verblijf al een paar geschoren schapen. Eigenlijk zijn dit lammeren die al aardig groot zijn. Het verblijf buiten zat aangesloten aan de schuur waar de schapen geschoren werden door een luik. Zodra een schaap klaar was liep het door dit luik naar het buitenverblijf. Als je buiten stond kon je door het luik de schapen geschoren zien worden. Binnen zagen we twee mannen de schapen scheren met scheerapparaten aan een groot lang snoer dat boven hun vast zat aan een apparaat. Een van de twee mannen hing in een soort beugel ter ondersteuning tijdens het scheren. Het klinkt cru maar de schapen werden bij hun voorpoten gepakt en op hun kont achteruit gesleept zodra ze aan de beurt waren. De beesten zijn ontzettend bang maar zodra ze geschoren worden en merken dat het geen zeer doet, blijven ze toch rustig zitten. Een poot doet de schapenscheerder door zijn benen zodat het beest niet weg kan. Zodra een schaap klaar is loopt het beest snel door het luik naar buiten en is de volgende aan de beurt. Wat gaat dat ontzettend snel. Het duurt ongeveer twee minuten per schaap. En wat komt er een hoop af van zo beest. Twee vrouwen (1 Maori met haar dochter, een van de mannen is haar vader) vegen de afgeschoren vacht weg en stoppen dat in een grote zak. Als de zak bijna vol is gaat de zak in de wolpers die het wol erin perst. Daarna probeerde Gert-Jan hem op zijn plek te zetten maar dat was behoorlijk zwaar. Rae en Corina probeerde het samen maar dat lukte bijna helemaal niet. Daarna ging Alister de schapen die al geschoren waren een middeltje tegen parasieten geven. Hij deed een speciale zak op zijn rug met dat spul er in en een spuit eraan. Zo spoot hij bij elke schaap wat in de bek. Een ontsnapte er en sprong over t hek. Toen Corina zei die pak ik wel ff viel dat vies tegen, dat beest laat zich niet pakken en dat voorspelde Allister ook al. Kort daarna namen we afscheid met het idee Allister niet meer te zien. Ook reden we naar zijn boerderij (we zaten nu bij de van Bruce) om afscheid van Shona te nemen. Tranen stonden in haar ogen. Hele lieve mensen. We onthielden gelijk hun adres en schreven het op zodat we met kerst een kaartje kunnen sturen. Eenmaal thuis ging Corina haar zelf gevonden schelp opschuren en lakken. Het resultaat is erg mooi geworden. Ze mocht de schuurmachine van Rae lenen en gebruikte haar eigen doorzichtige nagellak als lak en t is echt mooi geworden. Gert-Jan hielp ondertussen in de tuin met Rae. Daarna zijn we naar Timaru gegaan en hebben we nog een potje geminigolfd. Ja alweer inderdaad. We vinden dat nou zo leuk met zijn viertjes!!!! Daarna  lunch bij de Mc'Donalds. Erg lekker. Daarna bij een reisbureau gevraagd (Hans gelooft denken wij niet zo in de online chek-in ) of we nu voor 100% zekerheid konden regelen dat we naast elkaar konden zitten in het vliegtuig en of zij ons konden inchecken gezien dat we nu nog maar 48 uur te gaan hadden. Maar zoals wij al verwacht hadden kon dat niet. Daarna nog wat winkeltjes gekeken. Daarna zijn we naar huis gereden want Rae moest nog naar de dokter. Corina checkte nu hier online in en printte de boardingpasses uit en ja we zitten naast elkaar op beide vluchten. Corina maakte haar schelp nog af en maakte hier en daar nog schoon of waste de laatste was weg. Toen Rae terug was hebben we lekker gegeten. Na het eten kregen we nog bezoek van Bruce en Heather, die wilden nog afscheid nemen van ons. Heather had nog cadeautjes voor ons. We keken met zijn allen vluchtig naar de hoogtepunten op de camera en moesten erg lachen om het fragment waarbij Alister bijna van de quad af viel toen GJ optrok. Rae had t niet meer en t fragment werd nog een paar keer herhaald. Daarna namen we afscheid en keken Hans en GJ nog tv. Corina ging met de warmtepad van Rae op haar nek lekker naar bed. GJ kwam iets later ook naar bed.