De verjaardag van Mien

10 januari 2015 - Temuka, Nieuw-Zeeland

We konden een beetje uitslapen vandaag maar Gert-Jan was op een gegeven moment gewoon al wakker en ging eruit. Mien volgde niet lang daarna. Hans en Rae lagen nog te slapen, dus we waren al omgekleed en gingen nog even televisie kijken. Na twintig minuutjes stonden zij ook in de woonkamer. Iedereen feliciteerde Corina met haar verjaardag. We hebben gezamenlijk ontbeten en zijn toen nog even "Wanaka" in gelopen. Corina wilde daar graag nog even in het meer zwemmen omdat het water er zo mooi blauw is. Het was inmiddels bewolkt en winderig dus aardig fris. Ze heeft twee keer gedoken en toen was het klaar want het was aardig koud. Ze had ook verwacht dat Gert-Jan ging, maar die zag dat niet zo zitten. In je eentje is het ook niet zo leuk dat zwemmen. Iedereen keek toe vanaf de picknicktafel en Corina vond dat de temperatuur wel aan de frisse kant was maar het was nog redelijk. Nogmaals alleen in dat water blijven zitten is geen reet aan natuurlijk. Eenmaal weer bij de picknicktafel zaten alleen Gert-Jan en Rae er. Hans was melk halen zei iedereen. Corina had zich inmiddels snel even om gekleed op het toilet. Maar toen Hans met een grote doos aan kwam zetten kon Mien duidelijk zien dat het geen pak melk was. Stiekem had Jantje gisteren een verjaardagstaart gekocht in de supermarkt en gevraagd of ze die een nachtje koel wilden bewaren voor hem, dan zou hij het de volgende ochtend ophalen. Dat had Hans dus nu snel even gedaan. Het was een mooie chocoladetaart met witte letters "Happy Birthday" erop. Zo lief van iedereen natuurlijk. En toen gingen ze ook nog zingen. Hans en Rae zongen daarna nog een Nieuw-Zeelands verjaardagslied. Na de kleine ceremonie hebben we allen een stukje taart gegeten. Daarna hebben we de spullen opgehaald bij het huis en zijn we richting Temuka gereden. Onderweg kwamen we langs "Lake Benmore" waar een dam gebouwd is om energie mee op te wekken. Deze energiecentrale is er een van drie. Er zijn hier drie meren die elkaar steeds in een lagere hoogte opvolgen. Het water in het laatste meer is dus drie maal gebruikt om energie mee op te wekken. Elk meer hier heeft namelijk een energiecentrale. We zijn bij de eerste bij "Lake Benmore" dus gestopt omdat daar ook een bezoekerscentrum is. Hier werd alles verteld over stroom opwekken uit water en de geschiedenis daarvan en hoe de dam begin jaren 60 gebouwd is. Ook werd er verteld over de eerste elektriciteit in de wereld en de huishoudelijk apparaten. Het was heel erg interessant. Na de dam bekeken te hebben zijn we verder richting Temuka gereden langs de meren waar we veel goedkope campings zagen waar mensen met hun tent of caravan en boot op vakantie zijn. We zagen ook mensen waterskiën achter hun boot. In het plaatsje "Kurow" zijn we even gestopt om een late lunch te eten. Uit dit plaatsje komt de captain/ aanvoerder van "the All Blacks" het nationale rugbyteam. Er was niet veel meer over dus werd het wel iets ongezonds. Na het eten zijn we doorgereden naar "Temuka" wat nu nog zo'n anderhalf uur rijden was. Onderweg dacht GJ rookpluimen op zee te zien maar het was een mist die van zee afkwam dat wordt in Nederland ook wel "zeevlam" genoemd. Het zag er apart uit. Eenmaal thuis in Temuka hebben we de spullen opgeruimd en moesten we ons gaan opfrissen. Corina dacht namelijk dat ze maar met zijn viertjes zouden gaan eten maar als verrassing waren daar ook Ineke en Hamish, die zijn ook mee gaan eten. André kwamen we in het restaurant zelf tegen. Corina kreeg van Ineke mooi zilveren oorbellen van een Nieuw-Zeelandse ontwerper. We hebben ontzettend lekker zitten eten bij "the Blues Kitchen" in Temuka. Gert-Jan had de garnalen en Corina de ribeye. Dat was erg lekker en Corina is flink verast en verwend vandaag. Na het eten hebben we bij Hans en Rae nog wat foto's en filmpjes laten zien van de camera. Corina wil ook Leo en Lia bedanken voor het kaartje. Na het kijken zijn we gaan slapen. Morgen neemt André ons een dagje mee ergens naartoe.

1. Theo:
    11 januari 2015
    Hoop dat je erg van je verjaardag heb genoten Corina.
    Vooral omdat het voor jullie beiden zo ver van huis is,en beiden voor de eerste keer.
    Zonder ouders ,schoonouders is.
    Is toch een beetje vreemd.
    Groeten Theo.
  2. Paul:
    11 januari 2015
    Beter laat dan nooit maar gefeliciteerd hoor met je verjaardag al is het nu weer voorbij. Maak er nog een paar mooie dagen van, een goede terugvlucht en tot spoedig ziens.....
  3. Corina:
    11 januari 2015
    Dat was inderdaad een beetje vreemd Theo. We hebben wel geskyped. Ook bijzonder om je verjaardag nu eens met dertig graden te mogen vieren aan de andere kant van de wereld hihihi