Driving Home For Christmas

24 december 2014 - Temuka, Nieuw-Zeeland

Vandaag moesten we vroeg op staan want we hadden nog een lange rit te gaan van ongeveer vijf uur en Hans en Raeline wilden graag op tijd in Temuka terug zijn ivm Kerstavond. We namen wat toast als ontbijt en wat thee, want veel was al op, en dat gaf ook niets want vandaag gingen we weer naar huis. Corina wilde wat koud water bij de thee doen, zodat ze het wat sneller op kon drinken, en gaf een keiharde gil in de keuken die overal te horen was zowat op de camping. Ze liep namelijk nog wat slaperig naar beneden kijkend, met haar thee in haar handen, toen ze iets zwarts zag bewegen vlakbij haar voeten. Toen ze beter keek zag ze een kakkerlak van zo'n 8 cm lang rondkruipen en tja dat verwacht je niet op de vroege morgen. De Duitsers die naast ons vlakbij de keuken ontbeten hadden dan ook moeite om hun lach in te houden toen Mien weer naar buiten kwam. Een ander meisje die de keuken voorbij liep keek haar met geschrokken vragende ogen aan. Mien gebaarde naar haar van "cockroach this big" en moest toen ook lachen. Rae en Gert-Jan moesten ook lachen toen Mien aan kwam lopen. Toen Hans een minuut later uit de douche kwam en Mien vroeg: "did you hear me scream?" zei Hans: "no one could have missed that on this holiday park!". Na het ontbijt hebben de mannen even afgewassen en gingen de dames nog even snel plassen, spullen in de auto en gaan. Er stond ons een mooie reis door "Arthur's pass" te wachten. Een mooie route door de "Southern Alps". Af en toe zijn we even gestopt voor een mooie foto, en soms kon dat ook niet. En soms was dat best vervelend als je net dat ene watervalletje wilde fotograferen vanuit een rijdende auto en er net bomen voor je snufferd staan. Wat soms ook moeilijk is en waarschijnlijk onmogelijk, is om het landschap net zo mooi met de camera vast te leggen als in het echt. Het was zo mooi. Natuurlijk zijn er ook wel mooie foto's gemaakt en veel, maar het echte werk blijft het mooist. Eerst stroomt het water in de rivieren de ene kant op en even later de andere kant op. Heel logisch want als je de berg voorbij bent stroomt het water natuurlijk de andere kant de berg af. Na "Arthur's Pass" komt "Porter's Pass". De rivieren zijn nu smalle stroompjes die door brede droge geulen stromen. Er is ook niet veel sneeuw meer en dus weinig smeltwater. Het water wat er nu stroomt, al zijn het vergeleken bij de hele geul kleine stroompjes, is prachtig azuurblauw. In Darfield zijn we even gestopt bij een bakery om even te lunchen. Gert-Jan nam een lekkere wrap met sla en vis en een sausage roll, en Corina nam ook een sausage roll en een citroen-bosvruchtentaartje. Erâg lekkâh!!!! Daarna hebben we nog even wat winkeltjes bekeken en zijn we door gereden naar Temuka. Daar heeft Corina even zorg gedragen over de was en zijn Hans, Rae en GJ even wat laatste boodschapjes voor kerst gaan halen. De laatste voorbereidingen zijn gedaan. Laat de kerst maar komen. André kwam nog even langs met een paar grote zakken vlees. André had op zijn stuk land een lam/schaap lopen. Jullie kennen allemaal het verhaal van Flappie??? Nou dit beest had ook zo kunnen heten als je begrijpt wat ik bedoel. Nu lees je dit misschien en denk je ahh wat zielig. Maar laten we eerlijk zijn, de meeste van ons houden ook van een lekker stukkie vlees op ons bord. Het beest is net zoals bij onze slager in Nederland op dezelfde wijze aan zijn einde gekomen...hij merkte er niets van en het was snel gebeurd. André verzekerde mij (hij moest er een beetje om lachen) dat ze het hier heel diervriendelijk doen en zelf ook een hekel hebben aan dierenleed. Hier is het heel normaal om je eigen stuk vlees zegmaar ook nog in levende lijve te verzorgen. Ik ben benieuwd hoe het zal smaken want lamsvlees is wel ite krijgen in NL, maar wordt niet zo vaak gegeten daar. Hier stikt het van de schapen. 'S avonds hebben we lekker gegeten. We moesten nog wat worstjes opmaken van gisteren en we hebben er nog sla bij gemaakt en GJ was om de hoek wat frietjes gaan halen. Daarna zijn we nog even in de kerk geweest voor de mis. Het was moeilijk te verstaan want de microfoon had niet ver genoeg bereik en de man leek uit India te komen dus sprak ook met een sterk acent. Zelfs Rae had moeite het te begrijpen maar toch was het een mooie mis. Veel liederen zijn qua melody het zelfde zoals bijvoorbeeld: "Silent Night" en "Komt Allen Tezamen". Na de mis hebben we een tour door Temuka gereden omdat er een aantal huizen zo rijkelijk versierd waren met lichtjes voor de feestdagen, dat het wel lichtplaleizen leken. Heel mooi om te zien. Daarna merkte Corina op (want er was weinig maanlicht) dat er echt niet normaal veel sterren te zien waren. Thuis vlak voor het slapen gaan heeft zij daarom de camera gepakt en op sterrenfunctie gezet. Je kan dan kiezen uit 15, 30 en 60 seconden sluitertijd. Corina koos 60 seconden en heeft met haar statief hele mooie sterrenfoto's gemaakt. Daarna was het bedtijd.