Merry Christmas!!!

25 december 2014 - Temuka, Nieuw-Zeeland

Vandaag zijn we rond een uur of tien opgestaan, mooie kleertjes aangetrokken, ons gefatsoeneerd en hebben we heerlijk ontbeten. Kerstontbijt kennen ze hier niet echt dus het was een gewoon ontbijt met toast, sap en beleg etc. Na het ontbijt hebben we Rae en Hans geholpen met de voorbereidingen voor "Christmas diner". Corina had de tafel gedekt en de servetjes mooi gevouwen in een staand waaiertje. Hamish (partner van Ineke) zei later nog dat hij het nu zonde vond om het servetje te gebruiken. De tafel was heel mooi gedekt en de visite kwam binnen. André en zijn vriendinnetje Jane, Ineke, Hamish, veel broers en zussen van Rae en dus ook neven en nichten van die kant. Uiteindelijk zaten we met zo'n zeventien man in huis en was het beregezellig. Hier is het normaal dat je met Kerst je Kerstdiner al hebt rond een uur of een a twee. Iedereen had wel iets meegenomen qua eten en drinken. Zo was er salade, worteltjes, erwtjes, aardappelen, jus, bietjes, kalkoen, schaap (van André) en nog wel wat meer. Het toetjesbuffet was ook niet normaal meer. Er waren wel 4 taarten, yoghurt met marshmallows, 4 bakken verschillende soorten gesneden fruit, slagroom. En van de taarten was er dan cheesecake met chocola en stukjes chocola, grote pavlova met slagroom en fruit etc. Hoe dan ook we zaten bommetje vol. Na het diner hebben we met de gezinsleden van Hans en Rae wat cadeautjes uitgewisseld. Wij hadden voor het hele gezin ook wat cadeautjes gekocht en zijn zelf ook behoorlijk verwend. Iedereen hier was zo aardig en geïnteresseerd in waar we vandaan komen etc. Echt hele vriendelijke mensen. Rond een uur of vijf was iedereen weer weg en zijn we ook naar de ouders van Hamish gegaan. Daar kregen we eigenlijk weer hetzelfde buffet aan eten. Hier is het met Kerst heel normaal dat je de hele dag door eet. Ook hier waren de mensen onwijs aardig en geïnteresseerd. Rond een uur of half elf zijn we terug gegaan en viel het Mien op dat de standen van de maan hier anders werken. Zo dacht ze naar aanleiding van gisteren, toen ze sterren fotografeerde, dat we naar nieuwe maan toe gingen, want de linkerkant was belicht van de maan en op het noordelijk halfrond betekent dat dat je naar nieuwe maan gaat, laatste kwartier. Maar nu zag ze dat de maan aan het toenemen was. Corina heeft het opgezocht op internet en kwam erachter dat hier de maan (in vergelijking met het noordelijk halfrond) op zijn kop staat en dan klopt het dus wel. Ook wel logisch eigenlijk. Wat nog meer andersom is en echt waar, is dat hier de gootsteenputjes en douchutjes met de klok mee leeglopen en op het noordelijk halfrond is dit tegen de klok in. Het is echt waar. Maar voor nu welterusten!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Paul:
    27 december 2014
    Toch niet zo raar hoor mien wat de maan betreft. Je zit op het ZUIDELIJK HALFROND. Daar gaat de zon aan de hemel van rechts naar links. In singapore zie je dat afwisselend, omdat singapore (bijna) aan de evenaar ligt. Prettige jaarwisseling en ik lees je toekomstige reisverslagen.
  2. Corina:
    27 december 2014
    Eeeeh Paul als ik me dan zou omdraaien heb je toch hetzelfde???? Maar hoe dan ook waar je ook bent ter wereld...als je naar het zuiden kijkt gaat de zon altijd van links naar rechts of wel van oost naar west.